1.
Kérdés: Nagyon keményen igyekszem a gyakorlásban, mégis úgy néz ki, hogy nem vezet sehová.
Válasz: Ez nagyon fontos. Ne akarj eljutni sehová a gyakorlásoddal. Épp az a vágyad, hogy szabad legyél, hogy megvilágosodjál, gátolja a szabadságodat. OIyan keményen próbálkozhatsz, ahogyan csak akarsz, lelkesen gyakorolhatsz éjt nappallá téve, de ha a tudatodban él még egy kicsit is a vágy, hogy elérj valamit, sosem lelsz békére. Az ebből a vágyból fakadó energia csak kétséghez és nyugtalansághoz vezet. Teljesen mindegy, hogy milyen hosszan, milyen keményen gyakorolsz, a vágyból sosem fog felkélni a bölcsesség. Tehát egyszerűen csak engedd el! Figyeld a tudatot és a testet éberen, de ne próbálj elérni semmit sem. Ne ragaszkodj még a megvilágosodás gyakorlásához sem.
Kérdés: És mi a helyzet az alvással? Mennyit kell aludnom?
Válasz: Ne engem kérdezz, én erre nem tudok válaszolni. Egyeseknek jó az átlag négy óra éjszakánként Valójában az a fontos, hogy te magad figyeld és tapasztald meg. Ha megpróbálsz túl keveset aludni, a tested kényelmetlenül fogja érezni magát, és úgy bajosan lehet fenntartani az éberséget. A túl sok alvás viszont tompa vagy nyugtalan tudathoz vezet. Találd meg magadnak a természetes egyensúlyt. Körültekintően figyeld meg a tudatot és a testet, tarts rendszert az alvásban, amíg megtalálod az optimumot. Ha felébredsz, de rögtön a másik oldaladra fordulsz szundikálni, az szennyeződés. Abban a pillanatban, ahogy kinyitod a szemed, alapozd meg az éberségedet.
Kérdés: És mi van az evéssel? Mennyit kell egyek?
Válasz: Úgy tekints az ételedre, mint orvosságra. Azért eszel túl sokat, hogy csak elálmosodj evés után, és napról-napra egyre kövérebb legyél? Állj le! Vizsgáld meg a tested és a tudatod. Nem kell böjtölni. Helyette kísérletezd ki, mennyi az elegendő étel a számodra. Találd meg tested számára a természetes egyensúlyt. Fogyaszd az ételedet egyetlen csészéből, követve az aszkéták gyakorlatát. Ha így teszel, könnyedén meg tudod majd állapítani, mennyi az elegendő. Körültekintően figyeld magad evés közben. Ismerd meg magad. Épp ez a gyakorlásunk lényege. Nem kell semmi különlegeset tennünk. Csak figyelni. Vizsgáld magad. Figyeld a tudatot. Így tudni fogod, mi a természetes egyensúly a saját gyakorlásod számára.
Kérdés: Az ázsiaiak és a nyugatiak tudata különböző?
Válasz: Alapvetően nincs különbség. A külső szokások és a nyelv különbözőnek tűnhet, de az emberi tudatnak vannak természetes tulajdonságai, amelyek ugyanazok mindenkinél. A sóvárgás és a gyűlölet ugyanaz a keleti és a nyugati tudatban. A szenvedés, és a szenvedés megszűnése minden ember számára ugyanaz.
Kérdés: Tanácsos-e sokat olvasni, tanulmányozni a szentiratokat a gyakorlás részeként?
Válasz: A Buddha Dhammája nem lelhető meg a könyvekben. Ha tényleg látni akarod, hogy miről beszélt a Buddha, nem kell könyvekkel nyűglődnöd. Csak a saját tudatodat figyeld! Figyeld meg alaposan, hogyan jönnek és mennek az érzések, hogyan bukkannak fel, majd enyésznek el a gondolatok. Ne tapadj rá semmire. Csak légy tudatában annak, ami épp van. Ez a Buddha útjának az igazsága. Légy természetes! Bármit is teszel az életedben, az lehetőség a gyakorlásra. Mind-mind Dhamma. Amikor a házimunkát végzed, próbálj meg tudatos maradni! Amikor a köpőcsészéket üríted, vagy a vécét takarítod, ne érezd úgy, hogy ezt valaki más kedvéért teszed. Ott a Dhamma a köpőcsésze-ürítésben. Ne gondold, hogy csak akkor gyakorolsz, amikor nyugodtan ülsz keresztbe tett lábakkal. Vannak köztetek, akik arról panaszkodnak, hogy nincs elég idő meditálni. Légzésre van elég idő? Ez a meditációd: éberség és természetesség, bármit is csinálj.
Kérdés: Miért nincs napi személyes beszélgetés a tanítóval?
Válasz: Ha bármi kérdésed van, szívesen látnak, kérdezd meg őket bármikor. De nincs szükségünk itt napi interjúkra. Ha minden aprócska kérdésedre választ adnék, sosem értenéd meg a saját tudatodban lévő kétkedés folyamatát. Alapvető, hogy megtanuld önmagadat vizsgálni, önmagadat meginterjúvolni. (önmagaddal (meg)beszélni?) Hallgasd meg figyelmesen a leckéket minden egyes nap, ezután használd fel ezeket a tanításokat, vesd össze a saját gyakorlásoddal. Teljesen megfelel nekik? Netalán különböző? Miért vannak kétségeid? Kinek is vannak kétségei? Csak az önmegfigyelésen keresztül leszel képes megérteni.
Kérdés: Néha aggodalmaskodom a szerzetesi fegyelem miatt. Ha megölök egy rovart véletlenül, az rossz?
Válasz: A szíla, vagy fegyelem és morál alapvető a gyakorlásunkban, de nem szabad vakon a szabályokba kapaszkodnod. Az állatok meggyilkolásával, vagy más szabályok megszegésével kapcsolatban a szándékon van a hangsúly. Ismerd meg a saját tudatodat! Nem kell mértéktelenül aggódnod a szerzetesi fegyelem miatt. Ha helyesen használják, akkor a gyakorlást támogatja, bár vannak szerzetesek, akik annyira aggódnak minden kis csip-csup szabály miatt, hogy még aludni sem tudnak miatta. A fegyelmet nem teherként cipeljük. Az itteni gyakorlásunk alapja a fegyelem. Jó fegyelem plusz az aszkétikus szabályok és a gyakorlás. Figyelmesnek és körültekintőnek lenni a sok-sok támogató szabály tekintetében éppúgy, mint az alapvető 227 fogadalom esetében, nagyon hasznos. Az életet nagyon egyszerűvé teszik. Nem kell azon töprengeni, hogy mit és hogyan kell tenni, így el lehet kerülni a gondolkodást, és helyette egyszerűen csak figyelmesek lehetünk. A fegyelem lehetővé teszi, hogy harmonikusan együtt tudjunk élni; így a közösség szabályosan halad. Kívülről persze mindenki ugyanúgy néz ki, ugyanazt teszi. A fegyelem és a morál a lépőkövek (lépcsőfokok), segítik az összpontosítást és a bölcsességet. A szerzetesi fegyelem és az aszketikus szabályok helyes használatával egyszerű életre vagyunk kényszerítve, hogy limitáljuk a javainkat. Itt a Buddha teljes gyakorlásával rendelkezünk: tartózkodunk a rossztól és jót teszünk, egyszerűen élünk, fenntartva az alapvető szükségleteket, és tisztítjuk a tudatot. Ennyi, legyünk figyelmesek a tudatunk és a testünk irányában, minden testhelyzetben: akár ülünk, állunk, sétálunk vagy fekszünk, ismerd meg magad!
Szerző: Wat Pah Pong Sangha
Fordította: Fenyvesi Róbert
Forrás: BuddhaNet
Eredeti mű címe: Questions & Answers with Ajahn Chah